450 jaar
Pieter Bruegel

BEYOND BRUEGEL dompelt je letterlijk onder in het werk en leven van de Vlaamse meester

Honderden jaren oude schilderkunst meetstechnologie in het Brusselse Dynastiepaleis

Dynastiepaleis, Brussel | 2019 is het Bruegeljaar en Brussel zal het geweten hebben. Op zaterdag 6 april opent de expo ‘Beyond Bruegel’ de deuren voor het grote publiek in het majestueuze Dynastiepaleis. Een innovatieve kunstbeleving waarbij werken van de Vlaamse Meester Pieter Bruegel de Oude dankzij immersieve projecties uitvergroot worden. In verschillende ruimtes kan je je als bezoeker inleven in de stijl en het oeuvre van de schilder. Vervolgens word je ondergedompeld in een 360-graden projectie en waan je je ín de wondere wereld van de meester. Zijn kunstwerken lijken wel tot leven te komen en je wandelt er door de landschappen die hem inspireerden. De tentoonstelling eindigt in Plein Publiek, waar je Duvel van ’t vat drinkt en de chef Vlaamseklassiekers in een hip jasje op tafel tovert. Alle info en tickets vind je opbeyondbruegel.be/

Pieter Bruegel spendeerde de laatste jaren van z’n leven in Brussel. Onze hoofdstad inspireerde de kunstenaar onder meer voor z’n meesterwerken als Winterlandschap metschaatsers en vogelknip en Boerenbruiloft. In 2019 – exact 450 jaar na z’n dood – houdt de stad een ode aan de kunstenaar. Geen betere locatie dan de ‘Kunstberg’ voor een expo rond Bruegel. In het majestueuze Dynastiepaleis, in het hart van de stad, wordt een indrukwekkende multimediale tentoonstelling op poten gezet. Die verdiept zich in het leven en werk van de Vlaamse meester. Toerisme Vlaanderen, Plein Publiek, Duvel Moortgat en CREATE.eu slaan de handen in elkaar om de grootmeester te eren en dat met een totaalspektakel op vlak van beleving, hospitality en gastronomie.

Ben Weyts, Vlaams minister van Toerisme: “Ik investeer via Toerisme Vlaanderen300.000 euro in deze unieke belevenis. Dit is een laagdrempelige expo die een breed publiek zal bekoren: van amateur tot autoriteit, van Vlaming tot Vietnamees, van 1 tot 101. We willen met het hele Vlaamse Meesters-programma rond Bruegel, Rubens en Van Eyck 3miljoen bezoekers van over de hele wereld naar Vlaanderen halen.”

Peter De Wilde, CEO Toerisme Vlaanderen: “De Vlaamse Meesters-projecten liggen ons stuk voor stuk na aan het hart. Ze zijn dan ook één op één met het DNA van onze toeristische bestemming. En dat betekent ook dat ze de geesten en harten beroeren van het type bezoekers dat we heel graag verwelkomen in toeristisch Vlaanderen, met name de culturele meerwaardezoekers van over de hele wereld: bezoekers die hun tijd nemen omécht te genieten van al het moois dat Vlaanderen te bieden heeft.”

Omringd door Opstandige Engelen

Wie de expo aandoet, maakt letterlijk en figuurlijk deel uit van de kunstwerken. In de eerste zaal worden enkele werken van Bruegel in detail geprojecteerd en ontdek je meteen verschillende details uit de schilderijen die je voorheen niet opvielen. In een volgende ruimte bekijk je projecties van de originele Bruegelwerken die in België hangen (Aanbidding der Wijzen, Val der Opstandige Engelen, Winterlandschap met schaatsers en vogelknip, Volkstelling te Bethlehem en enkele tekeningen– werken die je kan bewonderen in Brussel. De originele werken Twaalf Spreekwoorden en Dulle Griet kan je bezichtigen in Antwerpen).

Wie de traphal afdaalt, komt terecht in een levensgrote ‘Val der Opstandige Engelen’. Terwijl je je bovenaan de trap in de hemel waant en er engelen rond je dwarrelen, betreed je bij de laatste trede de onderwereld.

Dé blikvanger is zonder twijfel de 360-graden projectie – de laatste stop van de expo – die je onderdompelt in de wereld van Bruegel. Je wandelt als het ware tussen het leger van Dulle Griet, dobbert mee op een schip aan de voet van de Toren van Babel en maakt kennis met de unieke personages die uit zijn geest zijn ontsproten. De werken komen er tot leven, terwijl Bruegel vertelt over zijn verhaal en levensloop, maar evengoed zijn bedenkingen en twijfels uit.

Manfred Sellink

Bruegelexpert Manfred Sellink deelde zijn Bruegelkennis met CREATE.eu, die de‘Beyond Bruegel’-beleving ontwierp: “Bruegel duwt de kijker in een richting, hij leidt onbewust het oog. In deze beleving worden delen van zijn kunstwerken uitvergroot waar een bezoeker mogelijks overkijkt. Bruegels detailwerk wordt extra duidelijk. Je wordt alshet ware in het werk gezogen.”

Plein Publiek BXL

Klaar met de wandeling doorheen de expo? Dan kom je terecht in Plein Publiek. Want het Dynastiepaleis is niet enkel dé plek waar je Bruegel beleeft – het is ook de allernieuwste Brusselse hotspot. In het indrukwekkende gebouw werd een serre opgetrokken, waar je terecht kan voor een heerlijke brunch, fijne concerten, jazz – en dansavonden, workshops,vintage marktjes,… Honger? Net als in de Antwerpse serre, werd er ook een bar en eigentijds restaurant ondergebracht. In het culinaire aanbod van Plein Publiek BXL wordt de Bruegel- lijn doorgetrokken en worden de gasten verrast met Vlaamse klassiekers in een hip jasje. Lekker eten, in combinatie mét Duvel van ‘t vat of Beyond Bruegel bier: klinkt als de perfecteafsluiter van ‘Beyond Bruegel’.

PRAKTISCHE INFO

Beyond Bruegel & Plein Publiek BXL Kunstberg 5, 1000 Brussel

De tentoonstelling loopt nog tot januari 2020 en is de ideale (gezins)uitstap. Beyond Bruegel is naast een originele kinderactiviteit ook vooral een kindvriendelijke expo. Leuk voor families, maar ook voor leraars, scholen en jeugdverenigingen.

Tickets en info via https://beyondbruegel.be/

Prijzen: Een ticket voor Beyond Bruegel kost 13,5 euro (weekdagen) en 14,5 euro in het weekend. Studenten (-26jaar) en 65-plussers betalen 11,5 euro (weekdagen) en 12,5 euro op zaterdag en zondag. Voor kinderen tot 5 jaar is de toegang gratis, kinderen vanaf 5 jaar tot 12 jaar krijgen in ticket voor 9,50 euro (weekdagen) en 10,50 euro in het weekend. Kom je met het hele gezin (twee volwassenen + twee kinderen), dan betaal je 39 euro tijdens de week en 45 euro op zaterdag en zondag.

Het programma van Plein Publiek BXL vind je terug op www.pleinpubliek.be

OVER CONGÉ

Congé NV laat mensen genieten in een inspirerend kader. Exact dat wat je op vakantie doet! Je batterijen opladen met een rugzak vol culturele bagage.Projectontwikkelaars, stadsbesturen of overheden geven Congé de opdracht een blinde vlek in de stad nieuw leven in te blazen. Naargelang de dynamiek en noden van het gebouw of buurt wordt een thema gekozen met als kloppend hart de horeca beleving. De innerlijke mens wordt aangesterkt door steeds innoverende gastronomische foodconcepten. Zeer laagdrempelig komt de bezoeker in contact met actuele onderwerpen: of het nu gaat over circulaire economie, moderne kunst, een multiculturele foodcourt of een Vlaamse meester, telkens krijgt de toeschouwer een verfrissende kijk, een nieuw perspectief, nooit belerend altijd verruimend. Onze eigen in house marketing weet als geen ander de op het eerste gezicht stoffige onderwerpen toegankelijk en sexy te verpakken zodat de ware kwaliteiten al snel boven komen drijven. De bezoeker ondergaat een gedragsverandering. In de stad ontstaat een nieuwe bestemming, het gebouw of de buurt transformeert tot een bloeiende vibrerende hotspot!

OVER CREATE.EU

CREATE.eu is een Gents multimediabedrijf. Met de nieuwste technologieën creëren ze verbluffende multimediale en digitale projecten voor een breed scala aan klanten als onder andere Technopolis, Supernova, Brussels Airport, musea en lichtfestivals in binnen -en buitenland.

PERS INFO

Debby Wilmsen.